lördag 17 september 2011

Lång tid i Turkiet !!

Mitt liv i Turkiet skulle jag faktiskt kunna skriva en bok om.
Att vara turist är inte samma sak som att leva i Turkiet på deras villkor.
Det blev inte riktigt det Turkiet som jag va van vid.
Att vara turist är något helt annat.
Jag bodde ju inte på hotell utan hos vänner till mina vänner.
Jag bodde faktiskt på 4 olika ställen på 9 veckor .
Nu fick jag sannerligen se verkligheten "på alla sätt" jämfört med mitt liv här i mitt Sverige.

Vet inte om mitt berättande är redo riktigt än..bearbetar..men det kommer.
Har varit med om godhet, värme, omtänksamhet, kramar  men har också sett baksidan "hårt arbetande människor"som ska få ihop sin ekonomi även inför vintern.
Svartsjuka mellan män o kvinnor som jag "ALDRIG" har upplevt här hemma..så grovt o uppenbart hårt.
Sol o bad blev snart ett väldigt "vardagligt" ämne när man hade tillgång till det så mycket o länge..inget märkvärdigt alls.
Jag vet att det låter lite "bortskämt" men sanningen är att "värmen tär" på personer som inte är vana vid 34 - 38 graders värme "i skuggan" varje dag.
Det va faktiskt helt ok dom 3-4 första veckorna för då va det fortfarande härligt att sola och bada, men man blev mätt på det också.
Även Turkarna själva talade dagligen om att dom tyckte att det var alldeles för varmt.

Det enda jag vet är att jag är glad att jag gjorde det och att jag har en underbar man som sa" ÅK" när du kan och får ett sådant erbjudande..du som älskar värme.
Nu har jag inga illusioner om att gräset är grönare på andra sidan.
När man fryser kan man klä på sig, men är det för varmt kan man ju inte göra annat än klä av sig tills man står där i bikini o det är lika varmt för det. Inte ens i skuggan svalkar det..knappt i havet heller.

Ska sanningsenligt för första gången i mitt liv säga att jag njuter av hösten riktigt på riktigt..regnet som smattrar på taket..jag bara älskar det!!!
I vanliga fall är inte hösten inte min grej i livet..men hösten är inte alls så illa i år "myser" med tända ljus o fotopyssel  "gamla foton blir som nya" Janne skannar gamla negativ..så fantastiskt att se alla gamla foton som vi knappt visste att vi hade.

Nu ska alla vara väldigt medvetna om att jag har träffat väldigt många underbara människor i detta "Mitt Turkiet" det kan inget i världen ta i från mig
Tack alla nya goa härliga vänner jag fick i Turkiet o alla ni gamla välkända busar NI gjorde mitt Turkiet..Bamse kramar

Underbar dag  jag är ute o åker båt..då går det att stå ut.

Jag o Janne vid ruinerna.

Härlig utsikt 

Jag o min kompis Meya som kom o besök

Jag o bland dessa vackra blommorna

1 kommentar:

  1. Förstår dina tankar o känslor, Marita!!...Det är stor skillnad på lagom semester o långvarig vistelse i ett annat land oavsett vart man än befinner sig i världen!!
    Vi människor äger alla känsloband i glada o mindre glada stunder...har man det med sig i tanken så växer nog förståelsen för kultutkrockar ganska fort o räddar en från allt för många fördomar.
    Men som du skrev att du nu sett verkliga livet ger dig en erfarenhet för livet.
    Bra gjort att du stannade tiden ut som du bestämde dig för.
    Andra kanske inte hade "pallat" hela vägen...
    Kraam till dig! // Heidi :))

    SvaraRadera