måndag 19 september 2011

Mitt turkiet liv "del 3"

Rum 1
Nu är jag i gång med flytten jag har packat i hop mina pinaler jag får hjälp med att köra mina grejer dom ca 2 km till mitt nya boende nere vid havet.
Mitt i turist vimlet helt underbart efter att ha bott bland galande tuppar på en bakgård i 3 1/2 vecka.
Det är nu vi kommer till ett lite krångligt kapitel, jag måste ju förklara för den första hyresvärden att jag flyttar omgående till nytt boende.
Köket
Rum2
Toa o dusch
 Men så va det ju det där med språket så jag ber den nya hyres värdinnan hjälpa mig att förklara, då säger hon att det kan hon inte för då skulle den första förstå att jag ska bo hos henne.
Ojojoj tänkte jag jaha så nu ska här smusslas också. Herregud vad har jag gett mig in på.

Jag frågar :- varför ska hon ska hon inte få veta? Det är väl bara att förklara hela situationen som den är.
Den nya svarar :- Nej det kan vi inte för då halshugger hon mig för att jag erbjöd dig ett rum hos mig.
Jaha där satt jag nu och försökte klura ut en lösning på skiten.
Jag fick helt enkelt ta hjälp av personalen på Monicas.
Väl där kom Taskin på att vi kunde säga att "han" hade hittat ett boende åt mig eftersom min mamma  eventuelt skulle komma och besöka mig någon av dom närmaste veckorna.
O det va ju sant mamma och jag pratade om det flera ggr men sen fick hon kalla fötter för hon blev osäker, hon vågade helt enkelt inte resa till Turkiet ensam.

"Så fick det bli" Taskins bror Turgut fick uppgiften att ringa o berätta för hyresvärdinnan denna ljug historia.
Nu va ju min nya hyresvärdinna räddad från halshuggning i alla fall.

Jag har lite svårt för sådana här osanningar men jag hade inget val det va bara att gilla läget.
Vill ju inte att någon ska bli halshuggen för att jag vill säga som det är..hehe.Nu skulle jag ju få sova i en ordentlig säng i alla fall men fortfarande ingen luftkonditionering.
Sängen som gjorde att jag inte tvekade att flytta


Jag o min nya hyresvärd sätter oss o firar att vi blev räddade av Taskin och att vi kom så lindrigt undan så vi dricker lite öl o raki  (inhemsk snaps) o sitter o myser på altanen.
Altanen vi satt o mös på


Hon berättar att att hon är så glad att hon har fått sällskap.
Hennes pojkvän som äger en restaurang nere vid stranden är aldrig hemma under sommar perioden.
Han sover på restaurangen för att vakta den så hon är väldigt mycket ensam.
Hon tyckte det skulle bli mysigt att ha en inneboende och det kändes ju väldigt bra för mig.
Men vid det här laget började jag bli trött och ville gå och lägga mig så jag säger god natt . Jag gör mina kvälls bestyr o går in på mitt rum.
Vad tror ni att jag ser? Jo jag ser att hon har burit in sitt täcke, sin kudde o sig själv.
O nej tänker jag som inte har kunnat stänga min dörr på nästan 4 veckor.
Hon ser på mig o säger snälla kan jag få sova här inne hos dig ?
Du känns som en mamma för mig, min mamma dog när jag var väldigt ung.
Vad skulle jag säga? Vi hade sovit i samma rum föregående natt vad va det för skillnad?
Jag kröp ner i min säng o sa god natt.
Ok en natt går väl an bara det inte blir en vana men tyvärr fick jag inte stänga min dörr här heller så efter en vecka blev min irritation för stor, då satte jag ner foten o sa ifrån, from i kväll sover du på ditt rum jag behöver lite egen tid och jag måste få vara lite för mig själv..fortsättning följer

2 kommentarer:

  1. Vilken underbar soppa Marita och så typisk när man har med den turkiska befolkningen att göra.Du råkade helt enkelt ut för en kulturkrock =). Det har jag lärt mig under de 2½ åren jag har haft en turkisk kille. I turkiet säger man inte saker rakt ut. Där bäddar man in allt i bomull, allt för att inte såra. Sårar man så kan man lätt hamna i onåd.Du kan ana vilka problem han och jag har haft innan vi har lärt oss varandras kulturer. Finne som jag är så är jag ju van att säga sanningen är det bästa =). Kram merja

    SvaraRadera
  2. Hahaha Merja soppa kan man verkligen kalla det..jag förstår dig verkligen..härligt att du förstår hur jag hade det hehe ;))

    SvaraRadera