torsdag 16 juni 2011

Turkietresan "Hamam" ;))

Bad o sol..helt underbart men snart börjar magen kurra, missade ju frukosten. Går till mitt favorit mat ställe Monicas restaurang.
Möts av varma kramar o en del ny personal som jag hälsar på..stekt fisk..gott..givetvis en Efes (Turkisk öl) det hör ju bara till.
Det dyker upp en charmig man vid namn Ali..han undrar om jag vill gå på Hamam?
Vad gör man inte för en härlig gyllenbrun solbränna..jag tackar ja..Ali undrar om jag vill åka med en gång.. varför inte..då skjutsar jag dig säger Ali.
Ali går fram till en vespa o startar den så fint..brumbrum.
Jag ser mig om kring o tänker det här är inte möjligt han tänker väl inte köra mig "tjocka tanten" på den där lilla vespan..men han är helt totali allvarlig..han pekar på bönpallen ungefär som att hopp upp rappa på så drar vi.
Nu va det ju för sent att ångra sig.
Tjocka tanten kravlar sig upp o innan vi drar i väg tänker jag var är min mob jag måste bara få skicka en sista hälsning till min make Janne o mina barn o barnbarn.

Nu är det så att jag faktiskt råkar veta hur dom kör i  Side. Där finns inga trafikregler.
Den som tutar mest kör fortast har företräde eller så känner dom igen alla huliganer så alla stannar när dom kommer..inte vet jag men så ser det ut i mina ögon.


Jag hann banne mig inte få upp någon mobiltelefon för nu startade färden mot hamam.
Ali snirklade sig mellan alla lastbilar o bilar så håret fladdrade på mig..tro mig den krulligaste hade blivit rak hårig det va en hissnande färd.
Jag tackar artigt Ali för skjutsen o oroar mig redan för hur hemfärden ska ske.

Hamam är ju bastu..så jag blev satt i en bastu hmm jätte skönt när det är 32 grader ute men finne som jag är så biter man ihop..ska man bli ren så ska man..hmm sen blev det en bastu till fast väldigt mycket blötare..det bara ångade där inne..sen ska man skrubbas ren..därefter olje masagen..härligt.
Nu återstår ju bara hemfärden så jag går ut o kollar om min skjuts finns på plats som jag ju blivit lovad.
Där står en man med en vespa..min tanke o NEJ inte hem också.
Jag går fram till honom o frågar vänligt om det är han som ska köra mig till mitt hotell.
Han frågar vänligt om jag ska till Side? Jo det skulle jag ju..han sa att han kör mig.
Då hör jag någon säga are you Marita ?
Jag tittar förvånat på den äldre mannen o svarar JA..då säger han att dolmusen väntar på mig.
Vilken lättnad! När jag förklarar för busschauffören skrattade han gott ända till Side.
Det är inte alltid så lätt att veta när man inte får information..dom sa att dom kör hem mig men inte hur.

Efter hamam o lite sömn o 2 Efes blev det sängen.... fortsättning följer

1 kommentar:

  1. Härlig tur med skräckblandad förtjusning o njutning av turkiska bastun... :)).. Förstår din oro, har varit i Marmaris för ex antal år sen o då var det ett evinnerligt tutande då oxå... Hi hi...

    Väntar med spänning på fortsättningen.. Kraam :))..

    SvaraRadera