onsdag 2 februari 2011

Mamma på rymmen

En ny underbar dag har börjat..den varma goa duschen va som balsam för kroppen..lederna mjuknade..härligt!!

Nästa punkt på schemat lunch åt kära maken Kinagryta  fläsk m bambuskott..en mycket nöjd make berömmer den nya rätten jag hittat på matklubben..riktigt super god. Är så glad över att hitta lite nya tipps o ideer..o framför allt nya kryddor o smaker.

 Punkt nr 3: Baka karelska piroger m damerna på finska föreningen..vi har så mysigt på dessa bakdagar..
Jag har nu mera gått från vevare till skrynklare o det vill säga: om ni kan se en deg klump framför er som ska bli platt.
Ni vet en sån där pasta (vev) maskin som man gör egen färsk pasta med..hänger ni med..bra..det va en sådan jag fick veva runt på o göra  fantastiskt fina ovala bottnar med..mycket avanserat..he he
Numera får jag lägga på en klick med risgryns gröt o vika upp kanterna o rynka (skrynkla) ihop dom med fingertopparna..
Slutresultatet blir en pirog som ser ut som en eka med gröt i..he he..vansinnigt goda med äggsmör på.
Så..då var det färdig bakat för denna gången.

Jag ringer kära maken om att vi faktiskt är färdiga och att frun vill ha en taxi hem..men maken va lite upptagen..så frun följer med sin mor hem..ok då jag gör en instickare  i affären på väg till mamms..
Va trevligt!! Jag undrade om jag kommit till rätt affär..ingenting var sig likt..funderar på att gå ut o kolla på skylten he he..då får jag syn på en av personalen..jo honom känner jag ju igen o förstår då att han förmodligen inte har följt med till denna nya affären..utan att det ÄR den gamla affären..
Jag försöker handla men hittar inte det jag ska ha..ger upp o kommer ut med allt annat än dom spröda kexen jag varit sugen på så länge..istället blev det salami, skalade räkor, två burkar vitlökspulver o pizza margarita 
NÄR äter jag färdigköpt fryst pizza..ALDRIG!! Men den va ju billig 3 pack för 19. 95..då  kan man ju inte bara gå förbi..JA JA dom stackars fåglarna måste ju också få lite mat.
Men två burkar vitlöks pulver då!! Det hade väl räckt med en!!
Nej man får ju tänka lite framåt..vi har ju husbil, klart man behöver en dit också ;))
Sätter mig i bilen där mor min tålmodigt har väntat.

Äntligen är vi på väg hem till mamma..väl framme så ringer min mob..det är min kära make o taxi som förklarar att våra HÄSTAR HAR RYMT!!

Då tänkte jag..YES vilken tur då händer det något i dag med..he he
I förgår kom vi hem till en värd av dun..HUSSES älskade Baloo hade haft lite tråkigt medan matte va o hämtade passet..den lilla stackarn..så man tager vad man haver..alltså ett dun täcke o tuggar på det..he he.Ja men det va i förgår det..i dag blir det häst jakt ;))

Samtidigt ringer det hos mamma..det är yngsta sonen som undrar om mormor vet var hans mamma är..han skulle bara meddela att hästarna har rymt..i bland känner man sig riktigt älskad..det är bara en sak jag inte förstår..varför ringer dom aldrig när jag ÄR hemma..bara så fort jag är på rymmen två timmar.
Tro mig dom hittar mig alltid.
Kan bero på att jag åker oftast till mamma..he he

Nu kom maken så vi slänger in alla onödiga varor o mig i bilen..sen bär det i väg hem o hämta grimmor o annat krafs för att fånga hästar.
Min man måste ha varit rallyförare i sitt förra liv för nu kändes det som vi va hemma med vindens hastighet..det är tur att man har starkt hjärta.
Vi hittade faktiskt hästarna ganska omgående hos en granne en km bort genom skogen smaskandes på deras fågelmat..dom kom så glatt gnäggandes mot oss..så nu va det bara för Janne man att klafsa hem genom skogen med busfröna..jag tog bilen..
Väl hemma bar jag in kassarna..bingo..i dag va det lugnt inomhus i alla fall ;))
Nu är ordningen återställd ingen mamma o inga hästar på rymmen ;))

1 kommentar:

  1. Kan tala om att aldrig är man så populär som om man råkar försvinna från spisen ett litet tag, sen det här med din man "rallyföraren" jag vet!! har åkt rakt in bland träden med den killen, så nu är det konstaterat att ja!! rallyförare var han i sitt förra liv, nu räcker det gott med en rollator`s hastighet för honom, kram å fniss..

    SvaraRadera